Het is momenteel 06 Sep 2010, 17:17 Uitgebreid zoeken

Ajax - Roda

Re: Ajax - Roda

Berichtdoor NinjaKai » 04 Feb 2010, 18:32

the real one schreef:Bij de 2e had ik het niet over dat buitenspel geval, want dat deed Nijhuis goed. Siem de Jong maakte echter een zeer duidelijke handsbal en op basis daarvan vond ik de 2e ook geheel onterecht...

Wordt wel aangetikt voorafgaand aan de handsbal....
Gebruikers-avatar
NinjaKai
Sterspeler

Berichtdoor Yiggi » 04 Feb 2010, 18:54

http://nl.wikibooks.org/wiki/In_mensent ... tbal/Hands

Hands wordt meestal niet bestraft, wanneer het wordt aangeschoten. Dat wil zeggen dat de speler, wiens arm of hand de bal heeft aangeraakt, bijna onmogelijk hands had kunnen voorkomen.

Siem zijn arm kon die bal niet ontwijken. Het was niet bewust.
Yiggi
Vedette

Berichtdoor the real one » 04 Feb 2010, 20:06

m schreef:het buitenspel verhaal was voor mij een aparte constatering.. de handsbal eigenlijk ook, maar wanneer die handsbal niet wordt gezien was het volgende moment een overtreding in het strafschopgebied.. dus een penalty

O dat ben ik ook helemaal met je eens. De 2e was iig eerder een pingel dan de eerste omdat hier WEL een overtreding werd begaan.
(Al moet ik wel toegeven dat vanuit het oogpunt van Nijhuis je voor de eerste (hij zag namelijk die voet van Fauw voor Suarez en dus contact) ook kan fluiten, ook al was het geen pingel)...

Yiggi schreef:http://nl.wikibooks.org/wiki/In_mensentaal/Voetbal/Hands

Hands wordt meestal niet bestraft, wanneer het wordt aangeschoten. Dat wil zeggen dat de speler, wiens arm of hand de bal heeft aangeraakt, bijna onmogelijk hands had kunnen voorkomen.

Siem zijn arm kon die bal niet ontwijken. Het was niet bewust.

Kijk het nog maar eens terug dan. Hij tikt de bal echt wel bewust aan (en zo onder zich door), zodat hij op kan staan en zijn actie meteen kon hervatten...
Gebruikers-avatar
the real one
Directeur

Berichtdoor Fiona » 04 Feb 2010, 21:30

Waarom zijn veel van jullie supporters zo negatief, ik zit bij iedere thuiswedstrijd gewoon op de tribune.
en trouwens was het gisteren wel een aardig volle arena en de sfeer was zeker wel aanwezig :D
ik snap niet dat veel van jullie lopen te zeuren over de niet uitverkochte wedstrijden, als veel van jullie niet tevreden zijn
over het bezoeken van een wedstrijd kom dan niet.. andere denken daar gelukkig anders over en dan op een positieve manier.!
Gebruikers-avatar
Fiona
Toeschouwer

Berichtdoor vdVaart » 05 Feb 2010, 06:55

Hands hoeft niet opzettelijk te zijn; het is hands als je er voordeel uithaalt. Dat was bij Siem wel degelijk het geval.
vdVaart
Moderator

Berichtdoor Maverick » 05 Feb 2010, 11:08

Als een bal tegen iemand zijn hand aangeschoten word aan de rand van de 16, is het niets. Gebeurt dat op de doellijn, dan is het normaal gesproken een penaltie zonder rood. In beide gevallen is het aangeschoten hands en haalt de verdediger voordeel.

Je kan de werkelijkheid van het veld niet geheel in regels vangen.
Gebruikers-avatar
Maverick
Basisspeler

Berichtdoor Martijn_Cruijff » 05 Feb 2010, 12:31

Er bestaan hier (en overal) volgens mij redelijk wat misverstanden over de spelregel hands... even een stukje uit een officieel document van de KNVB:

Hands

Hands houdt in, dat de speler de bal opzettelijk met de hand of arm speelt/raakt. De
scheidsrechter moet het volgende in overweging nemen:
• de beweging van de hand naar de bal (niet de bal naar de hand);
• de afstand tussen de tegenstander en de bal (onverwachte bal);
• de positie van de hand hoeft niet noodzakelijkerwijs in te houden dat er altijd
sprake is van een overtreding;
• de bal raken met een voorwerp dat in de hand gehouden wordt (kleding, scheenbeschermer
etc.) wordt gezien als een overtreding;
• de bal raken door met een voorwerp te gooien (schoen, scheenbeschermer etc.)
wordt gezien als een overtreding.

Disciplinaire straffen
Er zijn omstandigheden waarbij een waarschuwing wegens onsportief gedrag bij
een opzettelijke handsbal nodig is, bijv. als een speler:
• opzettelijk en opzichtig hands maakt om te voorkomen dat een tegenstander in
balbezit komt;
• een doelpunt probeert te scoren door opzettelijk hands te maken.
Een speler wordt echter van het speelveld gezonden, als hij een doelpunt of een
duidelijke scoringskans voorkomt door opzettelijk hands te maken. Het criterium is
niet het opzettelijk spelen van de bal met de hand op zich, maar het feit dat hierdoor
een duidelijk scoringskans of doelpunt wordt voorkomen.
Spelhervatting

Directe vrije schop vanaf de plaats waar de overtreding plaatsvond (zie Regel 13 –
Plaats van de Vrije Schop) of een strafschop.
Buiten zijn eigen strafschopgebied gelden voor de doelverdediger dezelfde regels
om de bal met hand of arm te mogen spelen als voor iedere andere speler. Speelt
de doelverdediger in zijn eigen strafschopgebied de bal met de hand, dan kan hij
daarvoor niet bestraft worden met een directe vrije schop of disciplinestraf. Hij kan
zich echter wel schuldig maken aan diverse overtredingen, waarbij de bal met hand
of arm gespeeld wordt, die resulteren in een indirecte vrije schop.
Gebruikers-avatar
Martijn_Cruijff
Basisspeler

Berichtdoor m » 05 Feb 2010, 12:48

Kortom, er is ruimte voor interpretatie van de scheidsrechter.. die heeft het of niet beoordeeld of niet beoordeeld als een overtreding op de regels. Had hij wel gefloten dan had je op die positie geen of weinig discussie gehad. Nu heb je wel discussie, logischerwijs aan roda kant (die interpreteren het anders dan de scheidsrechter en iets minder objectief..ook logisch) en een iets minder logische aan onze kant, deze handsbal roept volgens mij al meer discussie op dan die van vorige week in het strafschopgebied in de kuip........
Gebruikers-avatar
m
Sterspeler

Berichtdoor Fiona » 05 Feb 2010, 13:10

In de uitklassieker werdt inderdaad wel onrechtmatig gevloten maarja.. zo zie je dat de scheids het geen hands vond maar volgens suarez wel. je weet nooit hoe een scheids de wedstrijd beoordeelt, en tuurlijk zijn er overtredingen geweest van roda kant waar je van denkt dat het duidelijk bestraft moest worden.!
Gebruikers-avatar
Fiona
Toeschouwer

Berichtdoor Spoon » 08 Feb 2010, 22:11

Fiona schreef:Waarom zijn veel van jullie supporters zo negatief, ik zit bij iedere thuiswedstrijd gewoon op de tribune.
en trouwens was het gisteren wel een aardig volle arena en de sfeer was zeker wel aanwezig :D
ik snap niet dat veel van jullie lopen te zeuren over de niet uitverkochte wedstrijden, als veel van jullie niet tevreden zijn
over het bezoeken van een wedstrijd kom dan niet.. andere denken daar gelukkig anders over en dan op een positieve manier.!

Het is alleen spijtig dat wanneer het even tegen zit of minder gaat je dit meteen merkt in het aantal lege stoeltjes. Dat is erg jammer. Ik kom gewoon iedere week en zal blijven tot het laatste fluitsignaal. In de eerste ring zijn vele seizoenskaart houders die thuis blijven of in ieder geval niet naar de Arena gaan en dat is toch een kwadelijke zaak. Voor mij zijn het meer de gloryhunters die enkel komen bij succes, je bent supporter in goede en slechte tijden vind ik !
Spoon
Jeugdspeler

Vorige

Terug naar Eredivisie